Blog

Qrafik Prosessorlar (GPU): Necə işləyirlər?

Qrafik Prosessorlar (GPU): Necə işləyirlər?

Qrafik prosessor (GPU, Graphics Processing Unit) — qrafiklərin emalı və qrafik hesablama əməliyyatlarını sürətləndirmək üçün ixtisaslaşdırılmış mikrosxemdir. Əvvəlcə GPU-lar video oyunları və peşəkar qrafik tətbiqlərində 2D və 3D qrafikaların yaradılması üçün inkişaf etdirilmişdi. Lakin son illərdə onların imkanları əhəmiyyətli dərəcədə genişlənib və indi maşın öyrənməsi, süni intellekt (AI), məlumatların emalı və yüksək performanslı hesablamalar kimi sahələrdə əsas rol oynayır.


GPU-nun Tarixi və İnkişafı

Qrafikanın emalı üçün ixtisaslaşdırılmış prosessor ideyası 1970-ci illərin sonu və 1980-ci illərin əvvəllərində, kompüterlərin oyun və multimedia üçün istifadə edilməyə başlanması ilə ortaya çıxdı. Lakin əsl sıçrayış 1990-cı illərin sonunda 3D qrafikanı dəstəkləyən ilk kütləvi video kartların yaranması ilə baş verdi. Ən əhəmiyyətli mərhələlərdən biri NVIDIA GeForce 256 qrafik sürətləndiricisinin 1999-cu ildə təqdim edilməsi idi. Şirkət bunu ilk "qrafik prosessor" (GPU) kimi tanıtdı.

O zamandan bəri, GPU müasir kompüterlərin ayrılmaz hissəsinə çevrilib. NVIDIA, AMDIntel kimi şirkətlər həm peşəkar və həm də oyunçular üçün getdikcə daha çox hesablama gücü təqdim edən güclü modellər hazırlamağa davam edir.

GPU-nun Arxitekturası və İş Prinsipi

GPU-nu mərkəzi prosessordan (CPU) fərqləndirən əsas cəhət onların arxitekturasıdır. CPU ardıcıl əməliyyatlar, məntiqi və idarəetmə prosesləri üçün nəzərdə tutulmuşdursa, GPU paralel hesablamalar üçün optimallaşdırılıb. Bu, məlumatları eyni anda emal edə bilən çoxlu sayda nüvəyə malik olması ilə təmin edilir.

GPU arxitekturasının əsas komponentləri:

  1. Çoxsaylı nüvələr (CUDA/Stream processors): CPU-da onlarla nüvə ola bilər, lakin müasir GPU-lar minlərlə nüvəyə malik ola bilər. Bu, böyük həcmli məlumatları eyni vaxtda emal etməyə imkan verir.

  2. Yaddaş (VRAM): Qrafik prosessorlar qrafika və hesablamalar üçün lazım olan məlumatların saxlanması üçün yüksək sürətli video yaddaşdan (GDDR6, HBM və s.) istifadə edir. Yaddaşın həcmi və sürəti nə qədər çox olsa, GPU-nun performansı bir o qədər yüksək olur.

  3. Stream Multiprocessors: Bu modullar birgə işləyən nüvələrin qruplarını təmsil edir. Stream Multiprocessors GPU-nun paralel hesablama əməliyyatlarını effektiv yerinə yetirməsinə imkan yaradır.

  4. Keş yaddaşı: Müasir GPU-lar məlumatlara girişi sürətləndirmək və gecikmələri azaltmaq üçün müxtəlif səviyyəli keş yaddaşından istifadə edir.

Müasir Texnologiyalarda GPU-nun Tətbiqi

GPU-lar əvvəlcə qrafikanın emalı üçün hazırlanmışdı, lakin onların arxitekturası kütləvi paralel hesablama tələb edən tapşırıqların həlli üçün ideal oldu. Bu, GPU-ların müxtəlif sahələrdə istifadəsinə səbəb oldu:

  1. Maşın öyrənməsi və süni intellekt: Dərin öyrənmə alqoritmləri böyük məlumat kütlələrinin emalını tələb edir və bu da GPU-ları neyron şəbəkələrinin öyrədilməsi üçün əvəzolunmaz edir. Məsələn, NVIDIA-nın CUDA arxitekturası mürəkkəb hesablama tapşırıqlarının AI sahəsində yerinə yetirilməsi üçün GPU-ların effektiv istifadəsini təmin edir.

  2. Elmi və mühəndislik hesablamaları: GPU-lar fizika modelləşdirilməsi, kimyəvi hesablamalar, böyük məlumatların təhlili və hətta hava proqnozu kimi sahələrdə istifadə olunur.

  3. Kriptoqrafiya və blokçeyn: Güclü GPU-lar kriptovalyutaların, məsələn, Bitcoin və Ethereum-un mayninqi üçün istifadə olunur, çünki onlar paralel olaraq çox sayda heş-hesablamalar yerinə yetirə bilirlər.

  4. Kompüter oyunları və virtual reallıq: Müasir video oyunların hazırlanması real vaxtda mürəkkəb səhnələrin render edilməsini tələb edir. Burada GPU-lar mərkəzi rol oynayır, yüksək qrafika keyfiyyəti və hamar oyun təcrübəsi təmin edir.

GPU-nun Gələcəyi

Texnologiyalar inkişaf etdikcə, qrafik prosessorlar getdikcə daha universal və güclü olur. Gələcəkdə kvant hesablamalar, avtonom idarəetmərobototexnika kimi sahələrdə onların imkanlarının daha da genişlənəcəyini gözləmək olar. Məsələn, NVIDIA HopperAMD Instinct kimi süni intellekt inteqrasiya edilmiş GPU-lar maşın öyrənməsi tapşırıqlarının hesablamalarını daha da sürətləndirir.

Ray TracingDLSS kimi texnologiyaların inkişafı ilə oyunçular və proqramçılar daha realist qrafika və daha yüksək performans əldə edirlər.

Qrafik prosessorlar müasir rəqəmsal dünyanın ayrılmaz hissəsidir. Onlar bizə oyunlarda realist qrafikadan həzz almağa, elmi tədqiqatları sürətləndirməyə və süni intellekt sahəsində qabaqcıl texnologiyaların inkişafına imkan yaradır. Aparat təminatı və yeni arxitekturaların inkişafı ilə GPU-ların hesablama tapşırıqlarındakı rolu yalnız artacaq və gələcək texnologiyalar üçün yeni üfüqlər açacaq.

GPU təkcə qrafikanın yaxşılaşdırılması üçün bir komponent deyil, müxtəlif sahələrdə innovasiyaların əsl hərəkətverici qüvvəsidir.

Müəllif haqqında

Gülər Rəhimli

Son postlar

Yeniliklərdən və təkliflərdən ilk siz xəbər tutun